Gisteren zag ik op de televisie een filmpje van een kind van een jaar of drie dat speelde in een kamer. Helemaal alleen en voortdurend improviserend met allerlei voorwerpen. Als gehypnotiseerd heb ik zitten kijken. Dat kind bewoog als een ononderbroken stroom, de continue actie verliep zonder enige aarzeling. Aandacht werd direct handeling, de twee vielen samen en vonden al doende steeds nieuwe objecten. Het was een onvoorspelbare kettingreactie, de zichtbare val door een onzichtbare rij dominostenen.
Ik lees de regels terug en blijf staren naar de wachtende cursor achter de punt na de laatste zin. Grappig hoe moeizaam strompelend ik vloeiende en moeiteloze beweging beschrijf. Ik wil net zo vloeiend schrijven, net zo vanzelfsprekend. Opeens is mijn tekst weg en verschijnen er vier jonge vrouwen in een lichte zaal. Dit is mijn screensaver. Ik kijk nu met aandacht naar wat ik al zo vaak gedachteloos heb gezien: vol ernstige toewijding doen de meisjes een kort dansje tussen de houten stoelen tot de beweging wordt afgekapt door een tijdmelding.
22:49:03, 04, 05. Ik blijf kijken tot de meisjes weer terug zijn. Ze doen hun bewegingen met z’n vieren, soms precies gelijk, soms na elkaar. Ze trippelen achter elkaar een trap op, zitten op een rij en slaan tegelijk hun benen over elkaar.
23:02:14. Is dat alles? Ja, dat is alles. Mijn screensaver bestaat uit niets meer dan een digitale tijdmelding in zes cijfers die elke vijf seconden wordt afgewisseld door een filmfragment met vier danseressen in een gebouw. Ze zijn eenvoudig, bijna uniform gekleed in een truitje en een rokje, ze zijn een beetje popperig en toch duidelijk individuen. En ze maken bedrieglijk eenvoudige danspassen, soms alleen handgebaren, soms alleen voetbewegingen.
23:11:26. Telkens als ik beschrijf wat ik zie, verdwijnt de voorstelling en ben ik weer alleen met mijn tekst. Elke denkpauze verschijnen de meisjes weer. Ze doen ook handige kunstjes met kluwen wol. Ze zeggen niets, ze lachen niet, ze nodigen niet uit. Waarom kan ik mijn ogen er niet van afhouden? Schrijven maar weer.
23:15:03. Vier poppetjes bewegen in een decor. Hun bewegingen zijn helemaal niet beladen met betekenis. Het is geen ballet, het is een screensaver. Lokale tijdmelding en truitjes. Meer niet. Het is een vorm die zonder de computer niet zou bestaan. Het is van grote eenvoud en schoonheid. En eindeloos te variëren binnen dat heldere kader.
23:22:44. Nu even doorschrijven. Screensavers hebben hun oorspronkelijke doel verloren. Het gevreesde inbranden van het scherm is sinds de lcd-schermen niet meer mogelijk. Dus waarom zou je? Als je niets aanraakt gaat je beeld immers vanzelf op zwart. Toch draait bij mij al jaren dezelfde screensaver, gemaakt voor een Japanse kledingwinkel, die op deze manier wereldwijd reclame maakt. Dezelfde meisjes doen dezelfde dansjes, soms in een ander truitje en in een andere omgeving. Die omgeving is altijd opvallend leeg en schoon, ontdaan van alle afleiding. Er is een reeks waarin de meisjes zich met z’n vieren in een moderne bibliotheek bevinden, één voor één snellen ze langs de boekenkasten waartegen ze soms sierlijk tot stilstand komen. En in een lege, betonnen stationshal lijken de meisjes op met kleurkrijt gezette streepjes.
In de nieuwste serie zijn de meisjes in Parijs, waar ze tegen het decor van grandeur onaangedaan en onverstoorbaar hun eigen bewegingen uitvoeren, op een avenue, voor de Eiffeltoren, op een boot die op de Seine vaart: niets kan ze van hun stuk brengen, overal zijn zij hetzelfde. En heel Parijs is als herboren: schoon en leeg, geen toeristen, geen verkeer, geen rommel te zien. Ook hier valt weer op: het precieze detail, de uitgekiende verhoudingen; de plaats van de groep in het decor, de plaats van elk meisje in de groep. De seriële beweging, het patroon en dan opeens de kleine afwijking daarvan. Het blijft verrassen. Ik weet wel dat het om truitjes-en-rokjes-verkopen gaat, om mode dus, maar hoe oneindig veel aardiger is dit dan die voorspelbare catwalk-shows, waar broodmagere modellen met onverklaarbaar kwaaie koppen driftig heen en weer marcheren op ondragelijke dreunmuziek!
23:42:32. Tussen de pauzes door schrijf ik en delete ik weer, ik knip en plak; het wordt laat vanavond. Tegen twaalven haal ik mijn handen van het toetsenbord om even flink in mijn ogen te wrijven. Ik ben niet ontevreden met wat ik geschreven heb, maar het is nog lang niet af. Ik zie er tegenop om de nacht door te halen.
00:06:26. En opeens gebeurt het: in zacht gedempt licht verschijnt een behaaglijke bank op mijn scherm, waarop een van de meisjes ligt te slapen! Ze zijn weer terug, niet dansend in het licht nu, maar in slaap gevallen op een bank in het half duistere gebouw! Ze hebben een plaid over zich heen getrokken, een boek is uit hun hand gegleden. Ze ademen rustig. Het is heel stil in het gebouw. Ik blijf nog even op, ik blijf waken over de meisjes van mijn screensaver.
21 september 2010